שכבת י”ב כשכבה הבוגרת המסיימת את בית הספר תשמש דוגמא, תוביל ותנהיג את בית הספר למצוינות לימודית, ערכית חברתית. בסיום שנה זו יצאו הבוגרים לחיים עצמאיים המהווים אתגר ואנו רואים חשיבות עליונה בהוצאת בוגר עצמאי, אחראי, בעל כישורי חיים, מיומנויות אישיות, חוסן נפשי ומוכנות לקראת היציאה לחיים אזרחיים. בוגר היכול לכוון את עצמו לחיים משמעותיים ומשפיעים בחברה ובפרט.
דגשים מיוחדים לשנה זו:
# אחרית כאזרח במדינה –
בניית עמוד שידרה ערכי המהווה בסיס לכל הפעילויות חברתיות ערכיות שיתקיימו במסגרת השכבה ובבית הספר. הטמעת ערכים באמצעות פיתוח תפיסת עולם, היא אתגר מתמשך המהווה אמצעי להוביל את התלמידים שלנו למצות את המיטב בהם, לשפר הישגיהם, להתחבר לקהילה ולחברה הישראלית, להיות מעורבים ולתרום למען עתיד טוב יותר תוך דיון בנושאים אקטואליים בלב השיח בחברה הישראלית. קידום ערכים של שייכות, מעורבות חברתית, אהבת הארץ ומנהיגות, במטרה לתת לתלמידים כלים להוביל, ליזום, להשפיע, לקדם מיזמים חברתיים במהלך שנת הלימודים. עיסוק בגווניה השונים של החברה הישראלית – רב תרבותיות.
# הכנה לשירות משמעותי –
מציאת הקו המקשר בין חינוך לערכים, חינוך לחברה ולצבא – סדנאות המעודדות לשירות משמעותי ערכי בצה”ל, הכנה לקראת מיונים, הכנה ליום הגיוס, שיתוף פעולה עם גורמים שונים כגון עמותת שלדג, נציגי לשכת הגיוס, שיעורי חינוך, מורשת קרב, יום בעקבות לוחמים ועוד… במהלך השנה נלווה את התלמידים בתהליכים לקראת השירות, נשוחח, נעודד ונוביל אותם לשירות משמעותי בהתאם ליכולות.
כמובן שנהיה רגישים לאלו שמסיבות כאלו ואחרות לא יכולים להתגייס לשרות בצה”ל נלווה אותם בבחירת מקום משמעותי בשירות לאומי.
# הכנה למכינות ושנות שירות –
השאיפה שכמה שיותר תלמידים יבינו את הערך המוסף בבחירה ביציאה לשנת שרות או מכינה קדם צבאית על אף המשמעות של דחיית הגיוס. אנו נעודד וחשוף בפני התלמידים את האפשרויות שלהם. נקיים שיעורי חינוך, יום חשיפה ע”י בוגרים ונציגים ממכינות ושנות שירות בארץ.
אנו רואים ורגישים לאלו שמסיבות כאלו ואחרות לא יכולים להתגייס לשרות בצה”ל וכמובן נלווה אותם בבחירת מקום משמעותי בשרות לאומי.
# מסע לפולין –
שכבת י”ב תצא לפולין בשנת הלימודים, לאחר תהליך הכנה מעמיק הכולל שני תחומים עיקריים: הכנה עיונית והכנה חברתית-רגשית. כל זאת בהמשך לתוכנית הלימודים בהיסטוריה העוסקת במלחמת העולם השנייה, בשואת יהודי אירופה ובהקמת מדינת ישראל. תכנית ההכנה כוללת: סדנאות, הרצאות, מפגשי עדות, צפייה מושכלת בהצגות ובסרטים, ביקור במוזיאון, הכנה רגשית (ציפיות, חששות) ועוד.
# תוכניות מניעה –
תכנית בנושא מיניות בריאה, פגיעה מינית, אלכוהול, עישון ועוד. התוכנית כוללת שיעורי חינוך בנושאים השונים, סדנאות, הרצאות, הצגות.
# זהירות בדרכים –
עיסוק בשיעורי חינוך בנושאים, כגון: נהיגה נכונה, אלכוהול ונהיגה, זמן תגובה, הישרדות בכביש ועוד.
# תוכנית התפתחות אישית למעורבות חברתית –
התוכנית להתפתחות אישית ולמעורבות חברתית מכוונת לטפח בוגר ערכי, בעל תחושת ערך ומשמעות, בעל יכולת ניהול עצמי, המרגיש שייכות לקהילה, לחברה ולמדינה ואחריות כלפיהן, והמוכן ליטול חלק בעיצובן ובבנייתן.
# מסע שנתי באילת –
המסע השנתי האחרון יטיילו התלמידים במסלולים מאתגרים המלווים בנוף הררי עוצר נשימה. המסע סוגר שלוש שנים של טיולים כחלק מתוכנית השל”ח והכרת הארץ. המסע יוצר עבור התלמידים הזדמנות נוספת לגיבוש הכיתה והשכבה.
# הצלחה במבחני הבגרות –
בשנה זו ייגשו התלמידים בפעם האחרונה למבחני הבגרות של משרד החינוך בבגרויות חורף ובגרויות הקיץ. המטרה היא שכל תלמיד ימצה את יכולותיו הלימודיות ויגיע להישגים הגבוהים ביותר. השאיפה היא כי תעודת הבגרות תהווה מקפצה ללימודים האקדמיים בעתיד.
# תהליכי פרידה מבית הספר –
התלמידים מסיימים את לימודיהם במערכת החינוך לאחר 12 שנים. אנו רואים חשיבות בתהליך פרידה מסודר ורציני שישאיר זיכרון טוב וחוויה חיובית מביה”ס. נקיים במהלך השנה שיעורי חינוך לפרידה, סמינר חיים אזרחיים, פרידה כיתתית, פרידה שכבתית, מסיבת סיום, ספר מחזור, הוקרה ואמירת תודה לצוות, השארת מורשת ועוד…
# מנהיגות שכבתית –
קבוצת מנהיגות הפועלת לקידום יעדים שכבתיים ובית ספריים. קבוצת המנהיגות תוביל את השכבה להישגים לימודים, חברתיים וערכיים כאחד. קבוצת המנהיגות תוביל ותיזום שיעורי חינוך, מעגלי שיח בנושאים שונים, פעילויות שכבתיות, ימי כייף, ימי זיכרון ועוד…
בנוסף, קבוצת המנהיגות תשמש דוגמא אישית לאחרים ותדאג לקדם ולטפח את השארת החותם החיובי של השכבה.
אלברט איינשטיין אמר ש “החינוך הוא כל מה שנישאר לנו אחרי שאנחנו שוכחים מה למדנו בבית הספר”.
המאמץ בשנה המשותפת האחרונה שלנו ביחד הוא להיאחז ברצון שבכל מעשינו יהיה פשר וטעם. שהמעשים יהיו בעלי תוחלת ותכלית. אנו מקווים שהמאמץ ינחל הצלחה לפחות בזיכרונות שתישאו עמכם להמשך הדרך.
שתהיה לנו צעידה משותפת בה נוכל לקצור את פירות עמלנו ולשאוף לשחקים.
מכל הלב,
צוות חינוכי שכבת י”ב
ורכז השכבה
עדי גור