בסימן זהות קבוצתית וקהילתית
בשכבה ח’, התלמידים כבר יצרו קשרי חברות כיתתיים וביססו את מעמדם החברתי וכעת הם פנויים יותר להעמקת הקשרים החברתיים עם בני גילם בשכבה, עם קהילת בית הספר ועם הסביבה.
בגיל זה, בני הנוער עסוקים בבניית העולם החברתי שלהם. זו הזדמנות להעלות למודעותם ערכים חברתיים כדוגמת אכפתיות, הגינות ועזרה לזולת ולסייע להם לפתח כישורים חברתיים ולרכוש מיומנויות תקשורת טובות, הידברות, שיתוף פעולה ועבודת צוות.
בשנת הלימודים הקודמת התמקדנו בשנת המצווה, כאשר הילד ותהליך ההתבגרות שלו היו במרכז. בשנת הלימודים תשפ”ג הצוות החינוכי יתמקד בתוכנית העוסקת בתחושה של שייכות לקבוצה, לקהילה ולסביבה והאחריות כלפיהן, תוך הבנה שלמידה חברתית וערכית מהווה תנאי בסיסי לקיומה של הלמידה בבית-הספר וגם משלימה אותה. מדובר בכישורים נרכשים, שאותם ניתן ללמד ובהם ניתן להתאמן והם אלו התורמים לשיפור הרווחה הנפשית של התלמידים.
בהתאם להתמקדות בכיתה ח’ ביחסיהם של התלמידים עם סביבתם הקרובה בכיתה, בבית הספר ובקהילה הקרובה אליהם, הם יעסקו בחשיבותה של מנהיגות, בסגנונות מנהיגות, בתפקידיה של מנהיגות ובאחריותו של המנהיג כמוביל קבוצה וכנציגה.
בשנה זו נעמיק בזהותם החברתית כפי שהיא באה לידי ביטוי ביחסים בין חברים בעידן האינטרנט והרשתות החברתיות ובצריכה נבונה של תקשורת וירטואלית. כמו כן, הם יתנסו בתהליכי קבלת החלטות נבונות בכל הקשור לרשתות החברתיות.
צוות מחנכי השכבה יעסקו ביחס לשונה בקבוצה ובסכנות שביצירת סטריאוטיפים, התמודדות עם האתגר של קבוצה להכיל בתוכה סוגים של שונות: במוצא, באורח החיים, בשייכות המגדרית, ביכולות ועוד.
בהתאם לכך, התוכנית החברתית כוללת מגוון של תכנים ופעילויות העוסקות בתכנים של מקומו של הפרט בקבוצה ומיקומו בתוך הקבוצה החברתית, מעורבות, אחריות וכבוד הדדי, תרבות הדיון והשיח, שיתוף פעולה ועבודת צוות, שונות ורב תרבותיות וצריכה נבונה של תקשורת וירטואלית.
סל התרבות של שכבה ח’ עשיר ומגוון ועוסק בנושאים משמעותיים הנחוצים לגיל ההתבגרות.
תלמידי השכבה ייחשפו להצגות והרצאות בנושאים הנוגעים בהעצמה אישית, בשיימינג, באינטרנט בטוח, בלחץ חברתי, בקבלת השונה ובעוד נושאים שונים ומגוונים.
בנוסף, במהלך השנה התלמידים ישתתפו בסדנאות העצמה מגוונות, במטרה להקנות להם מיומנויות חברתיות-רגשיות, אשר יאפשרו להם להתמודד כיחידים וכקבוצה, לעודד יצירת אקלים חיובי ולמגר את תופעת האלימות כחלק מחזון לקדם תלמידים מצמיחים וכיתות מצמיחות.
“מורה משפיע לנצח. הוא אף פעם לא יודע היכן נגמרת השפעתו.”
פרופסור הנרי אדמס
מאחלת למחנכות השכבה בפרט
ולצוות החינוכי בכלל
שנת לימודים פורייה ומוצלחת.
שנדע להתמקד ביש, במלא ובקיים
ושלעולם השפעתנו על תלמידינו תהיה זכורה לטובה.
שלכם,
עינת לוי, רכזת שכבה ח’