המעבר של התלמיד מבית-הספר היסודי לחטיבת הביניים כרוך בשינויים רבים המתרחשים בו-זמנית. זהו מעבר מילדות להתבגרות, מלימודים במסגרת קטנה יחסית למערכת גדולה יותר, למבנה לימודי שונה ופחות מוכר, המכוון יותר להישגים פורמליים, ממחנך משמעותי המלמד בכיתה שעות רבות ומהווה כתובת יומיומית למחנך הנפגש עם הכיתה מספר מועט של שעות בשבוע, ובמקביל לו נפגש עם מורים מקצועיים רבים שלדרישותיהם אמור התלמיד להסתגל. על מנת להקל את המעבר, חשוב שהתלמיד יחוש בנוח בסביבה הפיזית ובסביבה האנושית הן של הכיתה והן של בית הספר. לפיכך, בתחילת השנה יושם דגש מרכזי בהבניית הכיתה כקבוצה חברתית, חיזוק תחושת השייכות לכיתה ולבית הספר. תהליך זה יכלול היכרות בין התלמידים, תיאום ציפיות, בניית בסיס לנורמות של התנהגות והתחשבות הדדית.
הצוות החינוכי ערוך ומוכן להתמקד בשיח על התהליכים האישיים, חברתיים ורגשיים כאחד שעוברים על התלמיד, במתן לגיטימציה לקושי הכרוך בשינוי הגדול ולהביא את תלמידנו לידי הבנה, כי שינוי זה הוא הזדמנות נפלאה לצמיחה מחודשת ולפתיחת דף חדש.
רבים מהתלמידים הלומדים בשכבה ז’ יחגגו בשנה זו בת/בר מצווה. הצירוף של המעבר לחטיבת הביניים יחד עם שנת המצווה יוצר הזדמנות נהדרת לעידוד התלמידים לגיבוש הזהות, לפיתוח מודעות עצמית, להדגשת הייחודיות האישית ולהגברת השאיפה למיצוי היכולות האישיות. בשנה זו נתמקד בסיפור המשפחתי האישי, בבניית הזהות האישית בהקשר לסיפור המשפחתי, במורשת המשפחתית וכן בחיזוק המעורבות והמחויבות של התלמידים למשפחותיהם, תוך חיזוק הקשר שלהם לתרבות ישראל לדורותיה. כל זאת נעשה באמצעות פעילויות הקשורות לפיתוח זהות ואחריות אישית, אשר מטרתן היא להעמיק את הקשר ואת ההיכרות עם המורשת המשפחתית.
בהיבט הפדגוגי תהליך הלמידה יתחיל בחיבור לעולמו הפנימי של הלומד. בדרך זו נאפשר ללומדים לממש את הפוטנציאל הטמון בהם וכישורים באמצעות חיבור לתחומי עניין אישיים. כך נשאף לחזק את הביטחון העצמי בדרך של חשיפה ושימוש בנקודות החוזק שבכל אחד. לתת הזדמנות לכל תלמיד לבטא את ייחודיותו ואת הידע האישי שלו כדי לאתגרו. לחנך את הלומדים לתהליך הבחירה שהם עושים ויעשו בעתיד. כדי לממש את עקרונות אלו, שכבה ז’ תשתתף השנה בשיעורי בחירה. זו השנה הראשונה בה יתקיימו שיעורי בחירה ונאפשר לכל תלמיד לבחור את התחום אותו ירצה ללמוד. כולי אמונה כי למידה מתוך סקרנות, חקר ועניין תעלה את ההנעה ללמידה בכל תחומי הדעת.
סל התרבות של שכבת ז’ מגוון ועשיר והינו בהלימה לנושאים המשמעותיים והרלוונטיים לגיל ההתבגרות. תלמידי השכבה ייחשפו להצגות ולמופעים שיעסקו בנושאים הנוגעים בהעצמה אישית, שיימינג, אינטרנט בטוח, לחץ חברתי ובריאות הגוף.
” הדואג לימים זורע חיטים, הדואג לשנים נוטע עצים, הדואג לדורות מחנך אנשים”
(יאנוש קורצ’אק)
מאחלת למחנכי השכבה ולכל הצוות החינוכי
שנה טובה, שנה של עשייה, שנה של התפתחות וצמיחה
אלמוג קדושים
רכזת השכבה